جان لوکاره (Jhon le carre)  ، با نام اصلی دیوید جان مور کرنول، یکی از برترین رمان نویسان سبک رمان جاسوسی است ، قبلا در سازمان MI6 انگلستان فعالیت کرده است و تجربیاتش را در کتابهای بسیارش منتشر کرده است .

 

 

در کتابهای لوکاره بر خلاف کتابهای جیمز باند خبری از عملیات های نفس گیر نیست . شخصیت های داستان بی نقص نیستند و ماجرا ممکن است به پایانی خوش ختم نشود .

 

 

یکی از شناخته شده ترین کتابهای جان لوکاره کتاب The spy who came in from the cold  است ( در فارسی به جاسوسی که از سردسیر آمد شناخته می شود) . این کتاب در سال 1963 چاپ شد ، بسیاری از فعالیت های جاسوسی زمان جنگ سرد به درگیری های آلمان شرقی و آلمان غربی برمیگردد و طبیعتا بسیاری از رمانهای جاسوسی نیز حول ماجراهای سازمانهای جاسوسی در این میدان جنگ سرد و زورآزمایی آنها می گذرد .

 

 

من خواندن رمانهای جاسوسی را با فردریک فورسایت شروع کردم که در نوشته های بعدی به آن میپردازیم ، اما حقیقتا رمانهای جان لوکاره به نظرم جذابترین منتشر شده های رمان جاسوسی هستند . سینما هم بسیار وامدار نوشته های جان لوکاره است .

 

جاسوسی که از سرد سیر آمد ، همانطور که فرزاد فربد مترجم کتاب در مقدمه کتابش آورده است ، نامی است که بیشتر به خاطر فیلمی که از روی این رمان ساخته شده و به فارسی جاسوسی که از سردسیر آمد ترجمه شده است به این نام شناخته میشود ، در حقیقت ترجمه دقیق تحت اللفظی عنوان کتاب جاسوسی که از سرما خلاص شد است .

 

 

ترجمه دیگری از کتاب جاسوسی که از سردسیر آمد ، تصویر از ایسام

کتاب جاسوسی که از سردسیر آمد نوشته جان لوکاره ، در سال 1394 با ترجمه فرزاد فربد در انتشارات جهان کتاب به چاپ رسیده است ، من حداقل دو ترجمه دیگر از این کتاب را دیده ام (و نخوانده ام ، فقط ترجمه فرزاد فربد را در اختیار دارم) یکی با نام جاسوس جنگ سرد با ترجمه منوچهر کیا توسط نشر گلچین و دیگری با عنوان جاسوسی در حصار سرد با ترجمه پریچهر جاویدان توسط نشر جاویدان ، هر دو قبل از انقلاب چاپ شده اند.

 

 

یک ترجمه دیگر ، چاپ قبل از انقلاب ، تصویر از ایسام

هنگامی که کتاب را بخوانید به نظرم جاسوسی که از سردسیر آمد نمیتواند نام مناسبی برای کتاب باشد و ترجمه لغت به لغت فرزاد فربد هم این اختلاف را نشان میدهد ولی به هر حال فیلمی که در سال 1965 ساخته و بسیار معروف شد کتاب را هم در ترجمه های بعد تحت تاثیر خود قرار داد.

 

 

داستان در حول دیوار برلین و سازمان امنیت آلمان شرقی ، سازمان جاسوسی انگلستان و نفوذ جاسوس های دو جانبه است . خبری از امکانات جیمز باندی در کتابهای لوکاره نیست . روابط پیچیده انسانی ، خیانت و افراد عادی که اتفاقا اشتباهات زیادی هم انجام می دهند شالوده اصلی کتابهای جان لوکاره را تشکیل میدهد . فیلمهای و سریالهای تلویزیونی بسیاری از روی کتابهای جان لوکاره ساخته شده اند که به مرور به آنها می پردازیم .

 

شخصیت های کتابهای جان لوکاره معمولا ثابت هستند ، اگر یک کتاب را بخوانید ، در کتابهای بعدی لوکاره به نامهای آشنای زیادی برخورد خواهید کرد . شخصیت های دو طرف دیوار برلین در کتابهای مختلف لوکاره مجددا لباس رزم می پوشند . اما خوب شخصیت مورد علاقه لوکاره یعنی جورج اسمایلی اتفاقا در این کتاب حضور کمی دارد . بحث کتاب جاسوسی که از سردسیر آمد بعدها در کتاب -میراث جاسوسان- جان لوکاره بیشتر بررسی شد .

 

جاسوسی که از سردسیر آمد سومین کتاب جان لوکاره بود و بیشتر از تمام آثارش شناخته شده است .کتاب جاسوسی که از سردسیر آمد در زمان خاصی چاپ شد ، تازه یکسال از ساختن دیوار برلین گذشته بود و جنگ سرد در حال رسیدن به اوج بود . الک لیماس شخصیت اصلی کتاب در کتاب میراث جاسوسان هم مورد بحث است .

 

فیلم جاسوسی که از سردسیر آمد ، به کارگردانی مارتین ریت در سال 1965 تولید شده است و ریچارد برتون نقش الک لیماس را بازی می کند ، من هنوز فرصت نکردم فیلم را ببینم .

 

کتاب جاسوسی که از سردسیر آمد نوشته جان لوکاره با ترجمه فرزاد فربد ، سه بار تجدید چاپ شده است (بار آخر در شمارگان 550 نسخه) و در مجموعه نقاب انتشارات جهان کتاب با قیمت 16000 تومان به چاپ رسیده است .

مطالب مرتبط :

معرفی کتاب پیله ور ، خیاط ، سرباز ، جاسوس نوشته جان لوکاره