تصویر از : دنیای اقتصاد

رمز ارزها ، نوعی پول دیجیتالی محسوب می شوند که توسط یک دولت مرکزی کنترل نمی شوند، به جای آن تکیه بر تکنولوژی بلک چین دارند. با توجه به تراکنشهای رمز ارزها در وال استریت هر روز گزینه های بیشتری در این زمینه در دسترس قرار می گیرند. در حال حاضر بیش از 5000 رمز ارز در بازار فعال هستند.

در حالی که شما می توانید با رمز ارزها خرید انجام دهید ، بسیاری از مردم به آن به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه می کنند. سرمایه گذاری در رمز ارزها می تواند فرآیند پر ریسکی باشد اگر شما ندانید که از کجا می خواهید شروع کنید . رمز ارزهایی که در زیر می آیند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری در سال 2021 هستند.

رده بندی برترین رمز ارزها

یک جستجوی ساده ، ما را با دهها توصیه در مورد رمز ارزها مواجه می کند . برای اینکه این ده انتخاب را در نظر بگیریم ، به این فاکتورها توجه شده است :

طول عمر ؛ چه مدت از عمر این رمز ارز می گذرد ؟ البته نباید بلافاصله رمز ارزهای جدید را مستثنی کرد ، ولی بررسی داده های گذشته به شما کمک می کند تا عملکرد یک شرکت را تا حال حاضر رصد کنید.

بررسی مسیر ؛ عملکرد شرکت در سالهای فعالیتش چگونه بوده است ؟ اگر ثبات در قیمت وجود دارد نشانه خوبی است .  اگر رمز ارز مورد نظر شما با گذشت زمان توجه بیشتری جلب کرده است حتی می تواند نشانه بهتری باشد.

تکنولوژی ؛ این پلت فرم از نظر امنیت و کاربری در مقایسه با رقبا چگونه است ؟  یکی مهمترین نکات سرعت انجام معاملات است .شبکه باید بتواند براحتی ترافیک معاملات را مدیریت کند. شما همچنین باید مطوئن شوید که سرمایه گذاری شما امن است. بیشتر رمز ارزها از تکنولوژی بلک چین استفاده می کنند ، که تما تراکنش ها را شفاف و قابل رد یابی می کند. تکنولوژی بلک چین الزاما سرقت رمز ارز شما را برای هکر ها دشوار نمی کند. در حقیقت کمک می کند تا سرمایه گذاری شما براحتی قابل ردیابی شود تا از کلاه برداری جلوگیری شود.

میزان مقبولیت ؛ چند نفر در حال سرمایه گذاری در رمز ارزی هستند که نظر شما را جلب کرده است ؟ وقتی سطح بالایی از مقبولیت مشاهده شود بدین معنی است که رمز ارز شما نقدشوندگی بهتری دارد. تجارت و خرید و فروشش این رمز ارز در آینده بهتر خواهد بود.

1- بیت کوین

بیت کوین در حال حاضر به عنوان باسابقه ترین رمز ارز مطرح است. براحتی می توان فهمید که بیت کوین رهبری بازار رمز ارزها را بعهده دارد ، با قیمت و حجم بازاری بسیار بیشتر از بقیه رمز ارزها. حتی با وجود هزاران رمز ارز در بازار ، بیت کوین 40 درصد از حجم بازار را به خود اختصاص می دهد. بسیاری از بیزینس ها در حال حاضر بیت کوین را قبول می کنند که این رمز ارز را به سرمایه گذاری هوشمندانه ای تبدیل می کند. Visa با بیت کوین تراکنش انجام می دهد و ایلان ماسک مدیر عامل تسلا ، 1.5 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده است. به علاوه بانک های بزرگتر نیز هم اکنون معامله با بیت کوین را به گزینه های خود اضافه کرده اند.

ریسک های سرمایه گذاری در بیت کوین

ارزش بیت کوین تلاطم بسیاری دارد ، ما شاید بالا و پایین رفتن قیمت بیت کوین در حد هزاران دلار در ماه هستیم. اگر چنین نوساناتی شما را عصبی می کند بهتر از بیت کوین اجتناب کنید. البته تا زمانی که توجه کنید رمز ارزها یک سرمایه گذاری بلند مدت هوشمند هستند ، نباید این نوسانات شما را نگران کند.

نکته دیگری که باید در سرمایه گذاری روی بیت کوین مورد توجه قرار بگیرد ، قیمت است.با توجه به این که یک بیت کوین قیمتی حدود 50 هزار دلار را دارد ( در حال حاضر ) ، بسیاری توان خرید یک سهم کامل از بیت کوین را ندارند. برای سرمایه گذاری که دوست ندارند سهام جزئی خرید کنند این یک نکته منفی است.

2- اتریوم (Ethereum )

اتریوم با بیت کوین تفاوت دارد زیرا تنها یک رمز ارز نیست. اتریوم در حقیقت یک شبکه هم هست که به توسعه دهندگان اجازه میدهند رمز ارز خودشان را با استفاده از اتریوم توسعه دهند. در حالی که اتریوم از نظر ارزش بسیار عقب تر از بیت کوین است ، بسیار بالاتر از رقبا است. حتی اگر در سالهای آینده رمز ارزهای زیادی به بازار عرضه شود ، اتریوم به دلیل تکنولوژی منحصر بفرد بسیار فراتر از بقیه رمز ارزها است.

ریسک های سرمایه گذاری در اتریوم

در حالی که اتریوم از فن آوری بلک چین استفاده می کند ، تنها یک خط برای انجام معاملات دارد. هنگامی که شبکه بیش از حد بارگیری می شود ، این می تواند باعث طولانی شدن پردازش معاملات شود. در سال 2016 یک هک باعث از بین رفتن 60 میلیون دلار اتریوم به دلیل نقص کیف پول اتریوم شد. با وجود اینکه این شرکت برای افزایش امنیت خود گامهای فراوانی برداشته است ، اما وجود حفره های امنیتی همیشه ریسک بزرگی در سرمایه گذاری در رمز ارزهاست.

3- بایننس کوین (Binance Coin )

بایننس یکی از معدود رمز ارزهایی است که بعد از سال 2017 به اوج خود رسیده است. در خلال آن سال وجود بازاری قوی باعث شد که رمز ارز ها به شکوفایی برسند. سپس ثابت بشوند و ارزششان شروع به کاهش کند.

برخلاف بقیه رمز ارزها ، بایننس کوین پس از سال 2017 روند آهسته اما سازنده ای رو بالا داشته است. بایننس کوین به دلیل عملکرد خود ثابت کرده است که یکی از گزینه های سرمایه گذاری باثبات است و با ریسک های کمتری روبرو است.

ریسک های سرمایه گذاری در بایننس کوین

آنچه بایننس کوین را از بقیه رقبا جدا می کند این است که به جای گروهی از توسعه دهندگان توسط یک شرکت ایجاد شده است. گرچه تعهد بایننس کوین به ایجاد یک بلک چین قوی نظر بسیاری از افراد حتی بدبین را هم به خود جلب کرده است ، اما برخی سرمایه گذاران نسبت به مسائل امنیتی این رمز ارز حساس هستند.

4- تتر (Tether )

تتر به عنوان پایدارترین رمز ارز شناخته می شود زیرا به دلار آمریکا گره خورده است ؛ به ازای هر واحد تتر یک دلار آمریکا در فدرال رزرو وجود دارد. برای کسانی که می خواهند با رمز ارزشان معامله کنند این عالی است.

ریسک های سرمایه گذاری در تتر

سوالاتی در مورد سهام ذخیره تتر در میان سرمایه گذاران بوجود آمده است. تردید هایی وجد دارد که آیا واقعا به ازای هر تتر یک دلار در فدرال رزرو وجود دارد یا خیر؟ اگر این ذخیره زیر سوال برود ارزش تتر می تواند به شدت کاهش یابد.

5- کاردانو (Cardano)

رمز ارز کاردانو رد پای کمی از خود به جا می گذارد که از چند لحاظ برای سرمایه گذاران جذاب است ؛ تکمیل کردن یک تراکنش با کاردانو انرژی بسیار کمتری در مقایسه با شبکه بزرگی مثل بیت کوین می برد. این به معنای آن است که تراکنش ها سریعتر و ارزانتر هستند.

کاردانو مدعی سازگارتر بودم و ایمن تر بودن است. کاردانو مدام توسعه اش را بهبود می بخشد تا از هکر ها جلو تر باشد.

ریسک های سرمایه گذاری در کاردانو

کاردانو حتی با داشتن شبکه بهتر ممکن است امکان رقابت با رمز ارزهای بزرگ را نداشته باشد. پذیرنده های کمتر به معنای توسعه دهندگان کمتر است . این برای سرمایه گذاری که حداکثر مقبولیت را می خواهند گزینه جذابی نیست. این پلت فرم برنامه های بزرگی دارد اما این که می تواند مطابق این برنامه و پتانسیل عمل کند مشخص نیست.

6- پلکادات (Polkadot)

پلکادات توسط گروهی از رهبران جداشده از اتریوم است که پس از جدا شدن رمز ارز خودشان را با شبکه بهتری تشکیل دادند. پلکادات به جای داشتن یک خط واحد برای انجام معاملات ، چندین خط دارد. این رمز ارز برای پاداش دادن به سرمایه گذاران واقعی و جداکردن سفته بازان طراحی شده است. سرمایه گذاران در این رمز ارز ، همچنین می توانند در مورد تصمیمات زیر کمک کنند :

قیمت شبکه و تراکنش ها

به روز آوری شبکه و ... .

ریسک های سرمایه گذاری در پلکادات :

موسس پلکادات ، گاوین وود ،در سال 2016 این رمز ارز را معرفی کرده است . در پایان سال 2020 پلکادات وارد بازار سهام شد ، با چنین سابقه کوتاهی در حقیقت می توان گفت پلکادات چندان سابقه ضبط شده  قابل اعتنایی ندارد ؛ بنابر این یک سرمایه گذاری پر ریسک برای خریداران محسوب می شود.

7- ریپل (Ripple)

ریپل شرکتی است که توکن XRP را رونمایی کرده است ، در حقیقت یک پلتفرم است و در عین حال یک رمز ارز. این رمز ارز با تراکنش های بین المللی خود را از بقیه رمز ارزها جدا می کند. در صورت استفاده از بانک جابجایی پول می تواند تا 10 روز طول بکشد ، با ریپل تنها چند ثانیه.

علاوه بر آن ریپل قراردادهایی با بانکها در سرراسر جهان دارد. هر چه این قراردادها بیشتر باشد نقدشوندگی ریپل بالاتر می رود.

ریسک های سرمایه گذاری در ریپل

ریپل ارزش خود را در سال 2017 هنگامی که ارزش آن 36000 درصد رشد کرد نشان داد . اما هنگامی که به این نکته توجه کنید که این رشد منجر به قیمت 2.4 دلاری سهم شده کمتر به چشم می آید.

باید هنگامی که روی رمز ارزها تحقیق می کنید مراقب باشید درصد های زیاد حواس شما را پرت نکند. به اعداد واقعی بپردازید و ببینید رشد واقعی چه مقدار است.

8- لایت کوین (Litecoin)

لایت کوین در سال 2011 بنیان نهاده شده است. در حقیقت همان زمانی که بیت کوین به بازار ارائه شده است ، لایت کوین هم به بازار ارائه شده است ؛ اما روند آن مثل بیت کوین جهشی نبوده است. لایت کوین چهار برابر سریعتر از بیت کوین تراکنش ها را پردازش می کند.در سال 2017 لایت کوین اولین رمز ارزی بود که تراکنش کامل در شبکه لایتنینگ انجام داد. تراکنش در کمتر از یک ثانیه انجام شد.اگر لایت کوین شبکه لایتنینگ را برای معاملاتش گسترش دهد ، ارزش لایت کوین می تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد.

ریسک های سرمایه گذاری در لایت کوین

از آنجایی که لایت کوین و دیگر رمز ارزها به بیت کوین گره خورده اند ، ارزش کلی آنها با بیت کوین در نوسان است ؛ این به آن معناست که ارزش همراه با بیت کوین بالا و پایین می رود ؛ اما با نرخ کمتر.

اگر نوسانات بیت کوین را منفی می دانید ، لایت کوین نمی تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

9- چین لینک (Chainlink)

چین لینک یک رمز ارز منحصر بفرد محسوب می شود ، به علت اینکه قیمت جذابی دارد. در حالی که این رمز ارز قیمت قابل خریدی دارد ، اما ضمنا به حدی بالا هست که یک سهام  اصطلاحا دو ریالی محسوب نشود. این رمز ارز گزینه جذابی برای سرمایه گذاری است ، زیرا ثابت کرده است که می تواند ارزش خود را افزایش دهد و هنوز فضای زیادی برای رشد دارد. همچنین این رمز ارز در برنامه Coinbase یکی از بزرگترین اپ های رمز ارزها در دسترس است.

دسترسی بیشتر چین لینک را برای سرمایه گذاران جذاب می کند.

ریسک های سرمایه گذاری در چین لینک

گرچه چین لینک بالاتر از هزاران رمز ارز دیگر است اما همچنان حجم بازار به مراتب کمتری از دیگر رمز ارزهای جذاب بازار دارد. به خاطر همین است که چین لینک در لیست 10 رمز ارز برتر جایگاه پائینی دارد.

10 استلار (Stellar)

استلار که به عنوان XLM هم شناخته میشود در حقیقت برای یک نیاز در دنیای رمز ارزها تاسیس شده است. در حقیقت استلار پی پل دنیای رمز ارزهاست . در حقیقت نقش یک پل بین بانک ها و شبکه بلک چین  را بازی می کند. به عنوان یک شبکه غیر متمرکز ، استلار می تواند ارزی را تبدیل کند و بین شبکه ها معامله کند. در حقیقت استلار این تراکنش ها را ارزانتر و سریعتر از یک بانک سنتی انجام می دهد.

ریسک های سرمایه گذاری در استلار

از آنجا که استلار به بازار خاصی دسترسی دارد ، احتمالا شاهد تلاش سرکت های دیگر برای رقابت با آن خواهیم بود. اگر رمز ارز دیگری بتواند شبکه بهتری نسبت به استلار فراهم کند میتواند بر ارزش استلار تاثیر گذار باشد.

در نهایت :

در این مورد شکی نیست : رمز ارز ها آمده اند که بمانند. سوال اینجاست که بهترین رمز ارز برای سرمایه گذاری کدام است ؟ همچنان که در مورد اینکه بهترین رمز ارز برای سرمایه گذاری کدام است فکر می کنید بهتر است موارد دیگری را نیز در نظر بگیرید :

سرعت انجام تراکنش

هزینه انجام تراکنش

امکان استفاده از رمز ارز در تراکنش های بانکی یا خرید

اگر شما به دنبال سرمایه گذاری هستید و دنبال سفته بازی نیستید باید توجه کنید که سرمایه گذاری در رمز ارزها ، یک سرمایه گذاری بلند مدت است ، نه یک راه حل مناسب برای یکشبه ثروتمند شدن.

منبع : یاهو فاینانس ، منتشر شده در 10 اپریل 2021