این که دقیقا چگونه بیت کوین را دسته بندی کنیم ، مسئله قابل بحثی است.

آیا بیت کوین نوعی ارز است ؟ نوعی ارزش است ؟ شبکه پرداخت است یا کلاسی از دارایی به حساب می آید ؟ خوشبختانه تعریف واقعی بیت کوین ساده تر از این حرف هاست.بیت کوین یک نرم افزار است. فریب تصاویر تزئین شده با نماد بات تایلند را نخورید . بیت کوین پدیده است کاملا دیجیتالی ، مجموعه ای از فرآیندها و پروتکل ها.

بیت کوین ضمنا موفق ترین نمونه از بین صدها تلاش برای ایجاد پول مجازی از طریق رمز نگاری است ، علم ساختن و شکستن کدها. بیت کوین الهام بخش صدها پیرو بوده است ؛ اما در حال حاضر بزرگترین بازار رمزارزها را در اختیار دارد ؛ وجه تمایزی که بیش از یک دهه است در اختیار بیت کوین است.

نکات کلیدی :

  • بیت کوین یک ارز دیجیتال است ، یک سیستم غیر متمرکز که معاملات را توسط سیستم بلک چین ثبت می کند.
  • استخراج کنندگان بیت کوین تلاش میکنند تا با شبکه پیچیده ای از کامپیوترها ، پازل های پیچیده ای را حل کنند تا تایید بلوک را بدست آورند. در صورت موفقیت ، این بلوک ها به زنجیره بلاک چین اضافه می شوند و ماینرها با تعداد اندکی بیت کوین پاداش میگیرند.
  • سایر دست اندرکاران بازار بیت کوین میتوانند از طریق صرافی های رمز ارزها ، بیت کوین بخرند یا بفروشند.
  • دفاتر بیت کوین براساس بی اعتمادی به همه چیز در برابر کلاه برداری حفاظت میشند. صرافی ها نیز به همچنین. اما سرقت های بزرگی نیز رخ داده است.

 

بلک چین

بیت کوین بر اساس پروتکل معروف به بلک چین کار می کند. برای اولین بار در مقاله ای که سال 2008 منتشر شده این اصطلاح به کار برده شده است ( توسط فردی به نام ساکوشی ناکاموتو ) . تا مدتها حتی این دو واژه یعنی بیت کوین و بلک چین به جای یکدیگر به کار می رفتند. پس از آن بلک چین به مغهومی جدا تبدیل شد و هزاران بلک چین با همان روش رمز نگاری تولید شدند.

البته این تاریخچه میتواند نامگذاری را کمی پیچیده کند. گاهی منظور از بلک چین در حقیقت همان بلک چین بیت کوین است. در باقی موارد به سادگی منظور از بلک چین ، تکنولوژی بلک چین به صورت عمومی است ؛ برای مثال بلک چینی که رمز ارز اتریوم را پشتیبانی میکند. اصول فن آوری بلک چین ساده است ؛ هر بلک چین متشکل از یک واحد گسسته از اطلاعات است که به ترتیب زمانی مرتب شده اند. در حقیقت این اطلاعات می تواند هر رشته شامل 0 و1 باشد ؛ ایمیل ، قراردادها ، گواهی ازدواج ، معاملات اوراق قرضه و ... . در تئوری می توان این گونه بیان کرد که هر نوع قرارداد بین دو طرف می تواند بر روی بلک چین قرار بگیرد ، مشروط بر اینکه هر دو طرف در این مورد رضایت داشته باشند. این مسئله نیاز به شخص سوم در هر گونه قرار دادی را از بین می برد. این مسئله دنیایی از فرصت ها رو به ما باز می کند ؛ محصولات مالی نظیر به نظیر مانند وام ، پس اندازهای غیر متمرکز و حسابهای اعتباری ، جایی که هر گونه بانک یا واسطه ای بی ربط است.

در حال حاضر هدف اصلی بیت کوین ذخیره ارزش و استفاده در سیستم پرداخت است ؛ گرچه نمیتوان واقعا حوضه ای را از ورود بیت کوین مستثنی کرد ، اما ورود بیت کوین به هر حوضه ای نیاز مند توافق نیز هست.

هدف اصلی پروژه اتریوم نیز داشتن بستری است تا قرادادهای هوشمند در آن اتفاق بیفتد. یعمی قلمرو کاملی از محصولات مالی بدون نیاز به واسطه ایجاد شود. این مسئله مورد توجه شرکتها و دولت ها قرار گرفته است. در حقیقت بسیاری از محققان عنوان می کنند که فن آوری بلک چین مهمترن جنبه رمز ارز خواهد بود. در مورد بیت کوین البته بلک چین بیشتر در مورد معاملات انجام شده است.

بیت کوین در واقع بیشتر یک فهرست است . شخص الف ، ایکس تعداد بیت کوین را برای شخص ب ارسال می کند و ... . باید توجه کرد که این معاملات الزاما قرار نیست از انسان به انسان انتقال پیدا کند.

هر چیزی می تواند به شبکه بیت کوین دسترسی داشته باشد. نژاد ، جنسیت ، دین ، گونه یا گرایش سیاسی شما کاملا بی ربط ست. این مسئله امکانات گسترده ای را برای اینترنت اشیا آماده می کند. در آینده ما میتوانیم سیستم های نقلیه خودران یا تاکسی های اوبر را داشته باشیم که بلک چین مربوط به خودشان را دارند. برای ماشین رمز ارز از طرف مسافر ارسال میشود و تا عدم دریافت خودرو حرکت نخواهد کرد. خودرو میتواند نیاز خود به تجدید سوخت را ارزیابی و با کیف پول خودش پرداخت را انجام دهد.

نام دیگری که برای تکنولوژی بلک چین در نظر گرفته شده است ، اصطلاحا دفتر توزیع شده نام گذاری شده است. این به معنای آن است که ماهیاتا تفاوت جدی با مثلا یمک فایل ورد حفاظت شده دارد . بیت کوین توزیع می شود ، به معنای این است که بیت کوین عمومی است. هر کسی می تواند آن را دانلود کند یا به سایتهایی که آن را بارگیری میکنند مراجعه کند. این به معنای آن است که رکورد ها قابل دریافت است. البته این می تواند به این معنی هم باشد که به روز رسانی های مختلفی می توناد روی بلاک چین صورت بگیرد. هیچ مرجع مرکزی برای نگهداری تبادلات بیت کوین وجو ندارد بلکه معامله کنندگان خودشان با ایجاد و تایید بلوک های انتقال ها این کار را انجام می دهند.

اعتماد به بیت کوین

علی رغم عمومی بودن اطلاعات بیت کوین ، دست بردن در آنها بسیار دشوار است. بیت کوین موجودیت فیزیکی ندارد ، بنابراین نمی توانید با نگهداری در صندوق امانات یا دفن در جنگل از آن حمایت کنید. در حقیقت برای دزدی ، شما باید تایید کنید هر چه لازم بوده است به شما پرداخت شده است.

یکی از نگرانی های مهم در این مبحث دوباره فروختن است. اگر یک عامل کلاه بردار بتواند یک بیت کوین را دوبار خرج کند ، اعتماد به بیت کوین فورا نابود می شود. برای دستیابی به امکان خرج کردن مضاعف ، شما باید امکان کنترل 51 درصد استخراج بیت کوین را در دسترس داشته باشید. هرچه شبکه بیت کوین بزرگتر شود چنین امکانی غیر واقعی تر می شود ، شما به شبکه کامپیوترها و سخت افزار بسیار گرانقیممتی برای چنین پروژه ای نیاز دارید.

برای جلوگیری از وقوع چینی مسائلی شما نیاز دارید که اعتماد کنید. در حالت عادی با ارزهای سنتی شما نیاز به یک داور مانند بانک دارید. اما بیت کوین چنین نیازی را غیر ضروری کرده است. در خقیقت سلتوشی هنگامی بیت کوین را در سال 2008 معرفی کرد که اعتماد به بانکها در پایین ترین حد بود. در حقیقت در بیت کوین همه مراقب همدیگر هستند به صورت غیر متمرکز . کسی نیاز ندارد شخص خاصی را بشناسد یا به او اعتماد کند. در حقیقت پروتکل های رمز نگاری تاکید می کند که هر تراکنش در انتهای زنجیره بلاک چین به صورت شفاف و تغییر ناپذیر قرار بگیرد.

ماینینگ

فرآیندی که این شبکه را حفظ می کند تحت عنوان ماینینگ شناخته میشود. افرادی که بیت کوین را معامله میکنند متصل به شبکه استخراج کنندگانی هستند که این تراکنش ها را در بلاک چین ثبت میکنند.

ثبت یک رشته تراکنش برای کامپیوترهای مدرن امروزثی ساده است ، اما نرم افزار بیت کوین آن را به طور مصنوعی وقت گیر می کند. اگر این دشواری نبود ، افراد می توانستند معاملات را جعل کنند. در حقیقت میشد یک معامله جعلی را ثبت کرد و با انبوهی از از معاملات بی اهمیت آن را پوشش داد ؛ با همین روش می شد در معاملات گذشته دست کاری کرد. در این صورت بیت کوین بی ارزش خواهد بود. در حقیقت موفقیت ساتوشی در این مسئله است که اثبات انجام کار را با سایر تکنیک های رمز نگاری نطبیق داد.

نرم افزار بیت کوین با محدود کردن شبکه استخراج کنده به انجام یک تراکنش یک بلاک یک مگا بایتی در هر 10 دقیقه ، کار را برای استخراج کنندگان سخت می کند. بدین ترتیب حجم معاملات قابل بررسی است. همه می توانند بلوک جدید را بررسی کنند و در مورد آن به اتفاق نظر برسند. ماینرها فقط تراکنش ها را تایید نمی کنند بلکه تراکنش خودشان نیز شانس تایید پیدا می کند. حالا نگاهی بیندازیم به فرآیند ماینینگ.

نصف کردن (Halving)

همانطور که گفتیم ، ماینرها با تایید بلوک معاملات پاداش میگیرند. این پاداش با هر 210000 بلوک استخراج شده یا هر 4 سال یکبار نصف می شود. این رویداد را نصف کردن مینامند ( هالوینگ ) . این نرخ به صورت تورمی است هنگامی که مرتب تعداد بیت کوین های در گردش افزایش می یابد. این فرآیند طوری طراحی شده است که جوایز استخراج بیت کوین تا حدود سال 2140 ادامه خواهد یافت. هنگامی که تمام بیت کوین ها استخراج شود و نیمه ها به پایان برسد ، ماینرها همچنان با دریافت هزینه از کاربران شبکه فعال خواهند ماند ؛ امید این است که رقابت سالم هزینه ها را پایین نگه دارد. پس از آنکه هالوینگ سوم در 11 ماه مه 2020 اتفاق افتاد ، در حال حاضر پاداش هر بلاک استخراج شده ، 6.25 بیت کوین است.

هش (Hashes)

اما کمی توضیح بیشتر در مورد ماینینگ. شبکه ماینرها در سراسر دنیا پخش شده اند و به دلیل روابط شخصی و شغلی به هم محدود نمی شوند ، آخریندسته داده های معاملات را دریافت می کنند. آنها داده ها را از طریق یک الگوریتم رمز گذاری که هش ایجاد میکند پردازش می کنند. رشته ای از اعداد و حروف که اعتبار اطلاعات را نشان می دهد اما خود اطلاعات را منتشر نمی کند. فن آوری هش به شبکه بیت کوین اجازه می دهد تا فورا اعتباریک بلاک را بررسی کند.بررسی  اینکه فرد استخراج کننده اشتباهی مرتکب شده یا نه بسیار وقت گیر است در عوض هش بلوک قبلی در بلوک جدید ظاهر می شود. اگر جزییات تغییر کرده باشد در هش نشان داده میشود و حتی اگر مربوط به 20000 بلوک قبل باشد باعث ایجاد یک هش جدید و نابودی شبکه میشود.

تولید هش جدید به سادگی امکان پذیر نیست. این پروسه به قدری سریع و ساده است که ممکن است امکان تقلب را فراهم آورد. بنابراین لازم است پروتکل بیت کوین فرآیند را تایید کند.

تاییدیه (Confirmation)

بسته به ترافیک شبکه پروتکل بیت کوین نیاز به یک رشته صفر دارد که هر بلوک را در 10 دقیقه تایید کند. سختی اینکار در حال حاضر 6 تریلیون به 1 ( در سال 2009 ) است. این نشان دهنده این است که استخراج بیت کوین نسبت به یک دهده قبل بسیار سخت شده است. ماینینگ در حال حاضر سخت و نیاز به برق زیاد و شبکه های گران قیمت دارد تا بتواند هر چه سریعتر استخراج را انجام دهد.

 

این مطلب قسمت از مطلب مفصلی است که در سایت Investopedia در مورد بیت کوین منتشر شده است .