کتاب مقدس زبان آموزان در ایران ، احتمالا هر علاقه مندی به زبان یکی دو بار سر تیر 504 رفته است ؛ معمولا ناکام.

زبان انگلیسی خواندن برای من یک آیین بود ، حتما برای خیلی های دیگه هم بوده است . اوایل تابستان ها راه را ادامه میدادم و بعد از شکستن شاخ کنکور ، میتوانستیم در تمام سال به فراگیری زبان انگلیسی بپردازیم . قبل از کنکور یادم هستم که معروفترین موسسه ، کانون زبان بود. باید در صف طویلی نوبت میگرفتیم ، پدر و مادر ها معمولا نوبت را جفت و جور می کردند ، آن کلاسها را هم من رفتم . کتابهای کانون زبان تالیفی بودند و من زیاد باهاشون ارتباط برقرار نکردم ، البته ماجرا مال حدود 20 ساله قبله .

یادم میاد اولین بار که کتابهای نسل جدید زبان انگلیسی وارد بازار شد ، من موسسه زبان نزدیک خانه میرفتم . ترمهای قبل ما کتاب 900  را میخواندیم . ترم بعد گفتند کتاب Headway  تدریس میشود ، نیمی از ترم گذشت و کتاب به ما نرسید. گفتند کتابها برای بازبینی در گمرک معطل شده است . کاملا یادم هست موقعی که کتابها به دستمان رسید برای اولین بار کتابهای رنگی جدید با مکالمه و Reading  های جدید کاملا متعجبم کرد . کتابها هنوز در ایران مورد سرقت کپی رایت قرار نمیگرفت و چاپ اصلی بود. بعد تر کتابهای دیگری هم دیدم تا جایی که هر موسسه ای کتاب خودش را درس میداد و عقیده داشت که این کتاب بهترین کتاب است. الی ماشالله کتاب بود که وارد بازار میشد.

یکی از خاطرات جالبی که از این دوران یادم مانده است ، بحث شیرین دیکشنری بود. معمولا هر استادی در آغاز ترم دیکشنری مورد تایید خودش را معرفی میکرد ، اتفاق بامزه ای که بعد از انقلاب گوشی همراه دیگر مثل اش را ندیدم . یک آکسفورد ، یکی لانگمن ؛ خلاصه هر استادی برای خودش یک تزی داشت.

باور عمومی این است که ما هرز رفتیم و در خارج به بچه ها زبان یاد میدهند خیلی هم عالی . من در یک دو بازدیدی که در کشورهای همسایه مثل ترکیه ، گرجستان ، ارمنستان داشتم به نظرم این باور چندان پایه ای ندارد. کلاس زبان رفتن برای من چندان مفید فایده نبود . اما مدتی که در اینترنت دنبال روشهای خوب انگلیسی یاد گرفتن رفتم ، چند مطلب خوب دیدم .

1- فیلم و سریال

سریالها قسمت جدیدی از زندگی ما شده اند ، دسترسی راحت ، زبان خوب و نزدیک به زبان انگلیسی مورد استفاده در کشورهای انگلیسی زبان و زیر نویس انگلیسی و فارسی یکی از نقاط قوت خوب این روش یادگیری است که به نظرم خیلی مفید است . من یکی دو سریال را برای زبان دیده ام که تجربه ام را اینجا مینویسم .

Big Bang Theory

سریال خوش ساخت کمدی ، 12 فصل که ساختش به پایان رسیده و یکی از سریالهای موفق چند سال اخیر بوده است . زمان پخش مورد علاقه بسیاری از دوستداران تکنولوژی و علم بود . این البته برای یادگیری زبان یک نکته منفی هم محسوب میشود . سریال اصطلات علمی زیادی دارد به خصوص در زمینه فیزیک و نجوم که ممکن است شما را سر در گم کند.

Modern Family

به نظرم از سریال قبلی برای زبان آموزی بهتر است . ساخت این سریال از سال 2009  شروع شده و پخش آن هنوز هم ادامه دارد. مکالمه ها خوب و دنبال کردن آن ها امکانپذیر است . تم سریال کمدی است و زندگی یک خانواده ( پسر و دختر و پدر که همه آنها ازدواج کرده اند) را روایت میکند . زبان کاربردی ای صحبت میکنند و دنبال کردن سریال لذت بخش است.

Friends

سریال معروفی بین زبان آموزان است . من آن موقعی که این سریال را دنبال میکردم هنوز به صرافت آموزش زبان با سریال نیفتاده بودم ، طبعا سریال را با زیر نویس فارسی دیدم.  بعدها چند بار بدون زیر نویس قسمتهای اندکی را هم دیدم . البته بسیاری از سایتهایی که زبان آموزش میدهند به طور گسترده از بریده های این سریال برای آموزش به خصوص اصطلاحات استفاده میکنند ، سریال کمدی فوق العاده خوش ساختی است ، اما تجربه من برای آموزش زبان انگلیسی با این سریال تا به حال نبوده است آنچنان ، ولی همچنان به عنوان گزینه ام هست .

در مورد فیلم هم که خوب فیلمها داستان جداگانه ای دارند و هر فیلمی را میتوانید با زیر نویس و بدون زیر نویس ببینید .

تاثیر فیلم و سریال بر روی بهبود وضعیت زبان افراد واقعا شگرف است و نباید دست کم گرفته شود.

یوتیوب ؛ در یوتیوب فیلمهای کوتاه بسیاری وجود دارد که میتوانید آنها را با یا بدون زیر نویس انگلیسی ببینید.

اگر برای فیلم و سریال دیدن از نرم افزار Pot player استفاده کنید میتوانید از امکانات بی نظیر این نرم افزار برای آموزش زبان استفاده کنید . در این نرم افزار می توانید هنگام نمایش زیر نویس با کلیک کردن روی لغت نامفهوم زیر نویس مستقیما در مرورگر اینترنت معنی آن لغت را جستجو کنید . همچنین میتوانید همزمان دو زیر نویس فارسی و انگلیسی را در فایل مورد نظرتان نمایش دهید . من چند وقت پیش در صفحه اینستاگرامی گلبها فایل ویدئویی مفصلی برای آموزش استفاده از این نرم افزار دیدم که جالب بود ؛ اگر آن را ببینید امکانات را به صورت تصویری توضیح داده است .

2- کتاب

خواندن متون انگلیسی هم میتواند خیلی مفید باشد. تقریبا اکثر رمانها و غیر رمان های معروف زبان انگلیسی اکنون در بازار ایران قابل دسترس هستند . با توجه به عدم رعایت قانون کپی رایت اتفاقا کتابهای ارزانی هم از آب در می آیند . من یک دو بار این کتابها را امتحان کردم ؛ مثلا پیرمرد و دریا اثر همینگوی از کتاب های خوب بود. در حال حاضر کتاب قتل در قطار سریع السیر شرق را در دست مطالعه دارم . ( هر دو را انتشارات جنگل چاپ کرده است )

کلا خواندن از روی متون انگلیسی سرعت خواندن من را بالا میبرد . در صورتی که فرد بخواهد در امتحاناتی شرکت کند که نیاز به خواندن سریع متون انگلیسی دارند ، مثل آیلتس ؛ خواندن متن های مختلف انگلیسی تاثیر خوبی روی پیشرفت خواهند داشت . به علاوه اینکه خواندن Reading  به صورت مرتب برای نوشتن متن ها ؛( Writing  ) هم به فرد ایده میدهد.

3- پادکست

پادکست ها در حال فتح بازار علاقه مندان به فایل های صوتی هستند . اگر علاقه به پادکست های فارسی داشته باشید ، حتما تعدادی پادکست خوب میشناسید . پادکست های انگلیسی خوب را به راحتی می توان در نرم افزارهای پادکست یاب ( نرم افزار مورد استفاده من google podcast است ) پیدا کنید . پادکست ها بستگی به علاقه فرد تعداد زیادی دارند . من در مورد حیات وحش ، ماهیگیری و کمپینگ ، موضوعات اجتماعی پادکست های مختلفی گوش میدهم . تعدادی از این پادکست ها اینها هستند :

Anchored : یک پادکست خوب در مورد ماهیگیری که در هرقسمت با یک ماهیگیر با سابقه مصاحبه میکند .

 Mongobay : یک پادکست از وبسایتی به همین نام در مورد حیات وحش .

در مورد آموزش زبان پادکست خوبی که من گوش میکردم پادکست Ielts Made Easier بود که یک معلم آیلتس انگلیسی زبان هر بار در مورد یکی از موضوعات آیلتس صحبت میکند و اگر قصد آمادگی برای آیلتس داشته باشید پادکست خوبی است . هر بار در مورد نحوه نوشتن رایتینگ در موضوعی خاص یا نحوه مطالعه کلی در مورد آیلتس صحبت میکند.

در مورد پادکست یکی از بهترین کارها دنبال کردن علایق است . ضمنا پادکست های عمومی مثل NPR در این مورد هم میتوانند خیلی کارگشا باشند .

کتاب های آموزش زبان

کتابهای آموزش زبان در حال حاضر به قدری فراوان هستند که معمولا موقع مراجعه به فروشگاهها باید از فروشنده ها کمک بخواهید . بسته به موضوع مورد نظرتان ، کتاب های مختلفی وجود دارد . در صورتی که برای آیلتس آماده میشوید یک از کتابهای خوب کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS هست که کتاب رسمی خود کمبریج برای هر 4 مهارت آیلتس محسوب میشود و تا آنجایی که من دنبال کردم کتاب خوبی است و شما را از بسیاری از منابع بی نیاز خواهد کرد. این کتاب در قسمتهای مختلف از سطوح ابتدایی آموزش 4 مهارت را شروع میکند ؛ ولی کلا مبحث کتاب های آموزشی خیلی پیچیده و فراگیر است .

4- وب سایت های آموزش زبان

من از کلاسهای زبان زیاد خیری ندیدم . رفت و آمد در ترافیک و اساتید با سلیقه های مختلف چندان به کار من نیامد . در اینترنت سایت های مختلفی برای آموزش زبان وجود دارد. من فقط از یکی ، موسسه آموزش زبان آرمانی استفاده کردم ، آنهم دو بار . من یکی از دوره های عمومی و یک دوره گرامر آن را ثبت نام کردم ، قیمت مناسب و کیفیت بالایی داشت ؛ دوره های عمومی اش خوب است ولی اگر به آیلتس فکر میکنید ، پیشنهاد میکنم سری بزنید ، دوره های خوبی دارد.

5- چند مطلب خوب در مورد آموزش زبان

من در اینترنت چند مطلب خوب در مورد آموزش زبان دیدم که اینجا لینک هایش را میگذارم :

تجربه من در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی نوشته محمد رضا شعبانعلی ، احتمالا یکی از مفید ترین مطالبی است که در این مورد وجود دارد.  

تجربه یادگیری زبان از وبلاگ امیرحسین روشناس

تجربه یادگیری زبان از وبلاگ اردلان نقشینه

در وب سایت متمم هم میتوانید مطالب مختلفی در مورد آموزش زبان انگلیسی پیدا کنید ، به خصوص در زمینه معرفی پادکست پیشنهادهای خیلی خوبی دارد.